Palazzo Vecchio

Imorse skulle vi som sagt till Gli Uffizi och vi tänkte att 10.00 en onsdagmorgon måste ju vara en bra tid för att slippa trängas med alla andra. Jo men det tyckte ju alla turistgrupper, klasser och liknande också så det var väl en kö på ca 200m. Snabbt bestämde vi oss för att göra något annat så vi gick istället till Palazzo Vecchio som ligger precis bredvid. Vi vill ju ändå besöka allt! Palazzo Vecchio är Florens kommunhus och härstammar ändå från 1200-talet. Jag gick Samhäll-Kultur på gymnasiet så det är väldigt kul att man kan se saker på ett annat sätt och kanske tolka lite mer än de flesta. Tyvärr var jag inte så flitig på dessa lektioner vilket jag kan ångra idag, hade varit häftigt att känna till lite mer, men lite fastnade iaf som jag kunde dela med mig av.


















Vänd alltid blicken uppåt! Taken är ofta det som intresserar mig mest.





Sofie med guideboken




Fin utsikt






Tornet man ser på Piazza della Signoria


Tak, tak, tak!!



David, den riktigt står dock på Galleria dell' Accademia där vi var för några veckor sedan. Statyn är ca 5,16 m hög om jag minns rätt.





Kommentarer
Postat av: Malin

hur menar du nu? kanske som så att du och jag råkade missa lite för många kulturlektioner.... eller var för upptagna med att skriva dikter! (Vilket faktiskt också är väldigt kulturellt)

2012-03-07 @ 23:04:36
URL: http://malinsamuelsson.webblogg.se/
Postat av: Mami Lena

Fantastiskt kul att hänga med dig i alla dessa byggnader :-) Puss gulliga du!!

2012-03-07 @ 23:06:07
Postat av: Lena

Tack för fina bilder och jag håller med dig taken är otroliga.

2012-03-07 @ 23:35:38
Postat av: Valentina

Haha Malin, nu förstår jag inte alls vad du menar.. ;)

Våra dikter var grymma!



Vad roligt att ni tycker det är kul med alla bilder!

Puss på er!

2012-03-08 @ 19:08:03
URL: http://valentinaitalia.blogg.se/
Postat av: Limpan

Lidde skulle bli mkt stolt tror jag ändå :D mysigt m utflykt!! <3

2012-03-08 @ 22:03:06
Postat av: Viktoriae - må bra bloggen

Vilka konstverk! Det är så fantastiskt när man kan njuta av gamla konstverk och statyer som inte alls görs på samma sätt idag :)

2012-03-08 @ 22:14:40
URL: http://viktoriae.se
Postat av: Jennie ♥ - i det andliga/mediala och det fotografiska

sv: härligt :D



händer i helgen då?

trevlig helg ♥

2012-03-09 @ 11:51:18
URL: http://jennsiii.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0