Ciao!

Hoppas ni alla haft en faktastisk start på året!
Tänkte bara göra en liten uppdatering om vad som händer just nu.
 
På tisdag börjar jag läsa en kurs på distans på italienska som heter "Cultura è societá". Jag kom in på samma kurs för ett år sedan men var då tvungen att hoppa av då de obligatoriska träffarna (via internet) tyvärr krockade med mina jobbtider. Det ska bli kul att plugga lite igen men jag börjar fakiskt bli lite nervös. Jag tror att anledningen till att jag känner mig nervös den här gången är för att det hunnit gå så mycket tid nu sedan jag pluggade sist men det känns ändå bra att faktiskt göra det här nu, jag vill ju inte att italienskan ska bli alldeles för rostig. Om någon av er läst denna eller någon liknande kurs får ni gärna höra av er och berätta hur det är.
 
Jag har den senaste tiden börjat få lite fler mail igen från er läsare som har frågor om Italien, Florens och hur det är att studera där. Jag tycker alltid det är lika kul att läsa era mail så tveka inte att höra av er. Ni når mig lättast via mail, [email protected].
 
 
 

I övrigt har vi en resa till London planerad i slutet av februari så det längtar jag till oerhört mycket! Har redan varit där 5 gånger men jag tycker att det är en fantastisk stad som man aldrig tröttnar på.
 
Puss och kram

Kommentarer
Postat av: Anonym

Kul att du skriver lite igen! Det har varit så tyst från både dig och Malin (vad gör hon nu?).Var har du hittat din distanskurs? Verkar intressant. Tacksam för lite info! :-)

2014-02-02 @ 18:34:41
Postat av: Ulla

Hm, blev anonym förut fast jag skrev mitt namn. Inte meningen....

Svar: Hej!
Ja det är alltid kul att uppdatera lite men tyvärr blir det inte så mycket Italien längre..Distanskursen på italienska hittade jag genom studera.nu. Tyvärr kommer jag nog inte fullfölja den då jag inte kände att den motsvarade mina förväntningar. Dock läser jag en annan distanskurs i turismvetenskap som är väldigt intressant och roligt. Pratar du italienska? Det finns mycket kurser att välja mellan så om du vill veta mer kan jag rekommendera dig att gå in på studera.nu :)
Valentina

2014-02-02 @ 18:35:47
Postat av: Ulla

Tack för tipset. Ska kolla på studera.nu. Ja, jag talar italienska men behöver/vill ha något för att hålla kunskaperna vid liv här i Sverige. Jag läser mycket på italienska men jag skulle vilja ha någon kurs att ta tag i. Får se vad det blir. :-)

Svar: Ja men då är det ju toppen! :)Lite så jag känner också men har inte lyckats hitta en kurs som passar än.
Valentina

2014-02-06 @ 07:49:12
Postat av: Elin

Hej! Har en fråga om att registrera sin närvaro samt registrera sig hos folkbokföringen i den kommun man är bosatt i: Var detta något som du behövde göra när du pluggade i Florens? Funderar nämligen på att också studera italienska i floren under 20 veckor och undrar bara vad som gäller... :)

Svar: Hej!Ledsen för sent svar..!
Vad roligt att du funderar på att åka och plugga i Florens! :)
Jag vet inte riktigt reglerna kring det där men för 20 veckor behövs det inte och jag gjorde det inte. Stannade i Italien i ungefär 8 månader och gjorde ingen registrering alls.
Valentina

2014-02-19 @ 03:46:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0