Fattoria Terreno

Har haft ännu en fantastisk dag här i Italien! Började med skola imorse och vid 12.00 tog jag, Sofie och Sandro bussen till Greve in Chianti där vi besökte en vingård, Fattoria Terreno. Helt fantastiskt! Vi fick gå en bit från bussen och bara på den vägen blev jag helt förundrad över den vackra omgivningen och alla odlingar. Tyvärr finns det ju inga druvor nu men det var otroligt vackert ändå och det kändes verkligen i luften att vi var i Italien.

När vi kom fram fick vi en rundtur av Sofia, dottern i familjen som äger Terreno. Hon var så gullig och visade oss alla maskiner och förklarade hur allt fungerar. Vi fick smaka på vin santo som var så ny att den inte ens hamnat i flaska än. Jag trodde inte jag gillade vin santo men den var otroligt god så det är nog en fråga om kvalitét. Sofia berättade om gården, deras viner och exporten, 80% av allt de exporterar går till Sverige! Inte så konstigt kanske då de är svenskar men tyckte ändå det var väldigt intressant. Vi fick även smaka deras rosévin och en Chianti classico. Alla viner var otroligt goda och det slutade med att vi alla köpte med oss en varsin flaska Chianti Classico Riserva. Nu funderar jag bara på när jag ska öppna den, hemma i Sverige hade jag tänkt att jag skulle spara den till ett speciellt tillfälle när vi alla äter middag ihop men man tar ju sedan dit man kommer så funderar på att ta ett glas redan i helgen bara för den var så god.















Sofie i sitt rätta element!





Sofie & jag med dagens skörd














Jag på gården








Sandro, jag & Sofie







Det blev en lugn kväll, ett glas vin vid Santa Croce men tidig hemgång då vi ska åka till Pisa imorgon!
Hoppas ni haft/har en fin kväll!
Puss och kram
Trackback
RSS 2.0