You can't please everyone


Elin
om Salsakväll:
Ni verkar dricka alldeles för mycket, det verkar ju bli var och varannan kväll. Tänk dig för. Du kan bli beroende. Man kan faktiskt ha kul utan alkohol.


Såg att jag fick den här kommentaren igår och kände bara att jag var tvungen att kommentera den.
Först vill jag säga att det är väldigt gulligt att du oroar dig för mig men det behöver du absolut inte göra. Jag är en vuxen människa och jag vet mycket väl var gränsen går. Jag förstår om det "verkar bli var och varannan kväll" och visst går vi ut rätt mycket men det är en del av det livet vi lever här och vi är alla unga så det hör till men det handlar om hur man hanterar det.

Jag har nästan alltid varit rädd för alkohol, kanske inte rädd, men jag har alltid haft stor respekt och själv sett vad det kan göra med folk. Därför tog det mig ganska lång tid att inse att alkohol inte behöver vara tabu, det handlar som sagt om hur man hanterar det. Att dricka vin till maten eller gå ut och ta ett glas vin eller två tillhör kulturen här i Italien. Det är inte så att vi går ut och super ner oss var och varannan kväll. Jag dricker vin för att jag tycker det är gott och för att det är en social grej, inte för att bli full. Det är stor skillnad. Jag har lika kul vare sig jag dricker eller inte. Ärligt talat skulle jag hellre dricka alkoholfritt om det var ett alternativ då det dessutom skulle spara in på en massa onödiga kalorier (nej, jag har inte problem med min vikt). För ärligt talat, vem skulle inte vilja kunna trycka i sig en påse godis/chips utan att gå upp ett gram?

Som jag nämnt tidigare är jag otroligt fascinerad över kulturskillnader och det här är en så otroligt tydlig skillnad. Här i Italien tycker de jag är konstig när jag tackar nej till påfyllning och från Sverige får jag kommentarer om att jag borde tänka mig för. Det är inte lätt att vara alla till lags.






Trackback
RSS 2.0